torsdag 19 december 2013

Återblick på 2013

Satte mig ner för att se om jag kunde få till en liten sammanfattning av årets händelser. Både för vad som hänt mina Lill-Tegare, men också för mig personligen.
För egen del, så har jag nog för det första, börjat acceptera min kropps begränsningar. Vilket inte varit lätt att "gilla läget", eftersom jag aldrig kommer att orka och kunna det jag en gång kunde. De skador kroppen fått, de är här för att stanna!!! Ibland är det rätt uppåt och ibland så känns det mer motigt! Lite gnällig, har jag nog varit stundtals, vilket jag ber alla om ursäkt för!

Lycka, är det i alla fall att känna att man gradvis under 2013, återtagit lite utav livets glädjeämnen.
På grund av min stora trädgårdslust och att jag detta år, lite bättre orkat med just trädgården, har det lagts många timmar i den istället för att träna med Kalle! Det är en himla tur för mig, att han har så mycket lydnadsträning bakom sig med en bra grund så att han snabbt kommer igång.
Men det har också gjort att vi dels haft några missförstånd men främst har det varit mitt fel som inte läst skyltarna ordentligt mm. Stackars Kalle, vilken matte han har fått dras med i år!

Känns väl inte riktigt som om vi tränings-/tävlingsmässigt riktigt nått dit jag skulle velat, men den enda att skylla detta på, är mig själv! Jag har helt enkelt inte haft rätt fokus, inte till 100% engagerat mig, eller ens haft så kul som under tidigare år. Det har varit mycket som "spökat" i huvudet bland annat. Men jag tror jag sorterat ut det mesta nu.

Vid årets slut, så har vi trots allt sammanlagt, ändå lyckats få ihop 7 stycken maxresultat i mästarklassen.
Under 2014, hoppas jag att kunna göra Kalle lite mer rättvisa även om jag har mer planering att utföra i trädgården.

Men, nu ska jag samla tankarna lite...

Jag börjar med min trogne vapenslagare;
Lill-Tegens Karl-Alfred S13969/2006 "Kalle"
I år har det har blivit 17 starter, och då är inte kvaltävlingen och finalen under SM;et inräknat.
  • 1:a placeringar - 7 gånger. Varav 3 st. x 100 poäng, 2 st. x 99 poäng och 1 st. x 98 poäng.
  • 2:a placering - 1 gång.
  • 3:e placering - 2 gånger.

Så på 10 stycken tävlingar av dessa har vi alltså varit på prispallen, trots allt. Lite förvånad blir jag allt, av den statistiken!!!

SM i september, hade vi sedan en riktig "rysare"! Då det både var skakande på huvudet, för nåt i ena örat... eller båda. Efter veterinär undersökt och besiktigat honom stod det ändå klart att vårat resultat skulle räknas. Med våra 100 poäng så skulle vi då bli sista ekipage som äntrade banan under finaldagen!!
När vi vaknade söndagsmorgonen, skvalade det ner regn!!! Inte ropade jag "jippie", precis! Defenitivt inte Kalle heller! Regnet slutade och det blöta underlaget fanns bara kvar! Ett enda sent sitt, -1 p. och min hals var som den torraste öknen. Tror knappt jag andades i honnören!
Slutresultatet blev alltså: Kvaldagen - 100 poäng och 99 på finaldagen. Därmed stod vi som segrare på 2013 års SM i Rallylydnad!
 
SM;ets två tävlingsdagar, är något jag aldrig kommer att glömma!!
Helt otroliga på många sätt, med olika svårigheter för oss båda, men som också otroligt nog löste sig! Fantastiska medtävlare, vänner och publik som gav oss stöd! En otrolig känsla också förstås, när allt var slut!

Dessutom var vi med i ett stort reportage i Hundsport, som nu är sparat i vår klippbok. Kanske kommer det mera i denna.
Några andra Lill-Tegare som också har tävlats i rallylydnad är;  
L-T Vega Vippmålla S54198/2003 "Milla", som tillsammans med matte Carla fått titlarna RLD N och RLD F. Detta när hon faktiskt hunnit bli 10 år gammal! Väldigt bra jobbat!

En annan som också gjort bra ifrån sig är L-T Thea Toppklass SE4151572010 och Karolina, som blev klar för mästarklass i rallylydnad när de också fick titeln RLD A. De provade också på HTM och blev genast uppflyttade till klass 2. De hann dessutom vara på en utställning också med bra resultat. Utomordentligt bra jobbat!

Utställningsjyckarna 

L-T Tilda Toppmurkla S64911/2008 (DK01504/2009) med gott resultat.
Hon fick också sin andra kull nu i december på Clasus Kennel i DK. Grattis och lycka till med denna kullen också.
L-T Alla Tiders Lotta (vänstra tiken på bilden), har också varit tillsammans med husse Cor Wismeijer på en utställning i Nederländerna med bra resultat.
Härligt glada och fina L-T Thyra Toppsnäcka hann också med en utställning där hon fick Excellent, och en 1 placering i ökl. Men under hösten så fick Thyra lämna alla oss som älskar henne. Nu springer hon istället på de gröna ängarna och busar så mycket hon kan. Vi tänker på hennes familj, som inte längre får glädjas utav sin glada jycke.

BPH och Exteriörbeskrivits har
L-T Det Fixar Fifi SE18578/2011 och matte Christel varit. De åkte till Bjuv för BPH och fick där också ett godkänt skott-resultat.
Exteriörbeskrivningen gjordes utav Gunnel Alsterbrink.

De allra flesta Lill-Tegare förgyller sina familjers liv med allt vad det innebär, när man är en västgötaspets. Tack för att ni tar hand om och älskar mina hjärtegull!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar