tisdag 29 april 2014

Försökte hålla planen...

... med att ha en bättre attityd och en högre kravfas på Kalle!
Utmaningarna idag var att få till en energi i Kalle, där han jobbade och att han hörde och förstod det jag sa fastän det var äckligt varmt, enligt honom!

Direkt ingång i banan, resulterade i att jag fick samma sega svar som under gårdagen... fast idag blev han överraskad över min snabba reaktion över att jag minsann inte var nöjd med detta utan att han fick skärpa sig! Tog dessutom fram en gottebit och både visade och sa att det var ju synd att han inte kunde få denna när han inte gjorde rätt arbete för att kunna få den... hm... ca 30 sekunder senare, gjorde jag ett nytt försök... segt svar igen... slog ihop mina händer och vände ryggen åt honom och drog fram godiset igen... tillsammans med en massa ....-mmmmmm... så gott... vill du ha, vill du träna, kom igen!?! Sen försökte jag igen... och dååå, då ansträngde han sig och var i rätt energi, vilket resulterade i att han fick godiset!! En ny ingång... och samma svar, belöning vid startskylten! Sen var vi igång!

 
Kalle behöll sin energi genom hela banan, och fick lön för sin ansträngning att hålla positionen i mitt raska tempo i spiralen, och även för sin fina backa ifrån.
Vid målgång, kopplade jag honom, och tog mig till Honnören där jag istället valde att köra stå framför. Kalle fick stå i skuggan av mig. Sedan kopplade jag igen och vi rusade för att hämta belöningarna!

Körde några gånger till, under blandade tempon och växlande sidor. Det blev inga fler sega starter ... i alla fall inte idag!

Blev rätt nöjd med våra svettiga ansträngningar idag. Något som jag tar med mig till morgondagens träning. Jag fortsätter att gnugga mina geniknölar lite till...

När vi kom hem, strax innan lunch så kunde faktiskt Kalle ändå ligga en liten stund i solen, bara för att han ville vara nära oss! Värmen tröttar, inte bara hundar utan även oss.
Även jag kände mig slut efter att ha hunnit med lite trädgårdsarbete innan vi åkte till klubben. Dessutom har jag minsann också hunnit städa akvariet efter vår lunch.
Snart bär det av till klubben igen, för att ta emot ett gäng glada kursdeltagare och deras ännu gladare hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar