lördag 31 maj 2014

Dagens tävling...

...blev en riktigt bra dag!

En trevlig bana, med många lydnadsvändningar och där det gällde att hålla koll på alla halter mm.
Designad av Leif Borgenlöv och dömd av Mats Jansson.


Många fina rundor av mina duktiga medtävlare fick jag se idag! Lite nya bekantskaper och så är det alltid väldigt trevligt att tävla på Osby BK, som stod som värd när Collieklubben arrangerade tävlingen.
Glada skratt och inspirerande snack om träning blir det också alltid, när man träffas!

Idag hade vi en stor varm sol på himlen, vilket jag mår som bäst i men som Kalle inte uppskattar lika mycket. Man kunde se att många hundar tyckte detsamma. Trots detta och trots att vi hade en sådan maratonträning under gårdagen så verkar det i alla fall ha hjälpt, för Kalle gick absolut inte upp i "skynda dig matte, vi är snart i mål-galopp" när vi var på 15-16 momentet. Nu väntade han in mig och lyssnade. Skönt!

När jag såg filmen, fick jag en bättre känsla än vad jag bitvis hade inne på banan. Men så är det kanske för många. Jag är glad över att Anders följer med och filmar, för jag behöver se att Kalle har den rätta attityden med egna ögon, och då kunna rätta min känsla till en bättre än den jag kände.
Sen finns det alltid saker som jag vill ha lite mer utav och bättre utförda... men så är det med hundträning!

Något som jag har lite svårt för just nu är att jag behöver ha ett högre röstläge, och vara mycket tydligare med hjälperna mina, än tidigare. Jag tror nämligen att Kalle börjar höra mina kommando sämre! Detta gör att jag känner mig obekväm, och själv upplever mig som "sträng"! Jag har ju nästan alltid bara viskat och kunnat använda en "piggare" röst, när jag nu istället får ta till lite mörkare röst och prata klart och tydligt. Så detta behöver jag verkligen öva mig i att komma över!
Inte kul och titta ner i Kalles ögon och se frågetecken, om vad jag säger. Ibland har han sett ut som om han tycker att jag ska "prata ur skägget"!
Nu ska jag bara komma på lite smarta lösningar som gör att vi kan hitta en ännu mer trygghet i varandras samarbete i detta nya som händer.

Självklart är jag nöjd över hur vi ändå kan samarbeta, och på våra fyra starttillfällen i år, så har vi fått 3 stycken Maxpoäng samt 1 med 99 poäng!

Grattis tjejer!
2 Gun - 98 p. Jag - 100 p. Helene och Lena 97 p.

Väl mött igen, någonstans framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar