tisdag 24 juni 2014

Flitigt...

...kladdade ner en överträningsbana (31 moment, utan honnör) i morse på ett litet block. Alltså ingen tävlingsbana! Nu har jag "översatt" denna till mer begripliga "kråkor"!


Bestämde att jag ville ha in stegförflyttningarna i början åt båda hållen där Kalle skulle flytta sig ifrån mig. Sedan byggde jag på med korta avstånd på många moment, så att allt skulle komma nära och fort, men också med längre avstånd så jag var tvungen att hålla koll på var jag var i banan.
Lite lämna och kalla in övningar, samt positionsändringsmoment. Dessa, med tanke på att jag behöver justera handlingstekniken, för Kalle. Och jag behövde lära mig detta, så att detta sätter sig ordentligt i min kropp.
Dessutom en del sättande som behövde bli raka, eller rättare sagt, att jag ser till att hinna räta upp mig så Kalle har en chans att göra rätt!
En hel del följsamhet krävdes också i momenten där det gällde för Kalle att ha koll och vara rätt i position för att lämna väg, eller använda sin bakdelsaktivitet.
Tanken var också att det också skulle vara en utmaning i att skickas iväg på hoppen, och att Kalle skulle ta i och sedan vänta för momentet därefter var att direkt backa ifrån, för att bli upp-plockad och skickad till konen. Ville då inte vid skicket till konen, att Kalle skulle tjuvstarta innan han fick signal att följa med när han nu blev upp-plockad igen. Det är så lätt att västgötaspetsen i honom säger att "jag kan detta"!

Trots stor sol och en flåsande Kalle, så får jag nog säga att han var lagom taggad då jag idag kallstartade honom. Endast lite godisbjudande borta vid ryggsäcken, lite skramlande med kexburken i vanlig ordning och så gick i till start.
Stegförflyttningarna fungerade, men jag behöver lära mig att vara tydligare och kontrollera mina tecken ytterligare.
De korta avstånden fick mig till att skärpa mig och vara mer tydlig så att jag fick momentet snabbare avklarat, vilket ju är bra.
De längre sträckorna gjorde att Kalle chansade på att vi kanske passerat målskylten!!! Så detta blir att fundera över, utan att göra för stor affär av det. Han släpper nämligen i sin position och går för långt fram, dessutom går han upp i energi och tycker "tjolahej"- godis!!!... vilket gör att det är lätt att trampa på honom.
Utmaningen efter hindret med backa ifrån, samt skicka till kon-övningen gjorde han snyggt!
Alla positionsändringarna fungerade också, det är bara jag som ska komma ihåg att använda signalerna också!
Däremot hade jag svårt att kontrollera och förbereda så att Kalle blev riktigt rak vid vissa sättande där det var korta avstånd mellan momenten. Det är bara att skärpa sig och öva mer...

Hoppade över honnören helt idag, och efter att ha kört alla momenten en gång så när jag passerat målgången blev det istället ett kort godisstopp men sedan direkt mot en ny start, för att då gå in och "fila" (gå hela banan, men också göra om och göra bättre där det behövdes och då belöna på plats) i banan igen. Efter detta så blev det ett vanligt avslut med kex och mys, vid ryggsäcken.

Startade upp för ny omgång, men då startade vi istället med högerhandlingen så att allt blev omvänt. Fungerade faktiskt väldigt bra och då tog jag också och bara gjorde en ny start direkt, men med vänsterhandlingsstart.
Bestämde att det skulle istället då belönas på alla skicken där det också krävdes ett stå stilla för upptag. Även de båda stegförflyttningarna skulle belönas, samt första raka sättandet efter snurren emot (moment 204) eftersom jag hade haft problem där.
Just det tänket att belöna Kalle där, fick mig att tydligen skärpa till mig och jag snabbade på tillräckligt mycket, för att vi skulle lyckas.

Problemet är att mitt knä blir lite ofta instabilt och då blir det svårt att ha kroppen rätt. Det gör att jag också kan vara vinglig. Inte lätt att veta vilket håll jag ska på och om vi ska stanna eller ej. Så vändningar, halter, tempoökningar och minskningar gör att det blir lite ur balans emellanåt. Stackars Kalle!

Avslutade med lek, där Kalle ofta erbjuder beteenden som ger lön och han älskar att försöka fånga frisbeen och kuta efter bollen.
En riktigt flåsig vätte hade jag med mig hem, som nu har sovit och vilat... så en härlig kvällsrunda är han säkert pigg på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar