lördag 7 juni 2014

Idag var mitt fokus på...

... att försöka hitta hur mycket tydlighet jag behöver ha för att det ska gå igenom och förstås av Kalle.

Byggde en kul bana som hade en del klurigheter men också med mycket flyt i, av Åsa Lundbergh.


Det blev en kallstart på Kalle, men ändå med "tävlingssnöret" på, inför starten.
Kalle var helt med på notorna! Men jag fick genast kvitto på att han inte tyckte det var riktigt värt att anstränga sig så mycket för att snabbt ge sig iväg till konen två meter bort, i denna värme. Det blev bara att han gick ut i ett par språng, men sedan drog han ner tempot för att bara gå in på rätt plats!! Alltså... inte enligt vårat avtal, för att få lön!!
Jag backade ifrån och kallade in honom, körde lite omvänt lockande och visade på en ev. lön... det blev bättre. Vi gjorde om och vid tredje försöket efter att ha gjort en ny start igen blev det i det tempo jag önskar. Alltså lönen betalades också ut. En ny start och då med en vaken hund som arbetade med rätt inställning.
En annan orsak kan vara att Kalle inte har arbetat på hela veckan, mer eller mindre... varvid han då tycks glömma min regler för lön!!! Minnet är lika kort och intensivt på honom som på mig, tydligen.

I alla fall, så avlöpte sedan hela banan utan några latmaskproblem. Det var snarare så att han efter momentet, båda till höger, blev den där galopperande galningen bredvid mig som hela tiden hojtar; -skynda, skynda... kom igen matte! Varvid jag fick tala om för honom att det minsann var fortsatt "här" och inte något annat som gällde! Då var minsann värdet högt, trots att solen stod på samma ställe som för några sekunder sedan. Hur tänkte han där?

Några gånger till körde vi banan både som den var designad men också med att vända på det så att allt blev gjort även i högerhandling.

Eftersom fokus skulle ligga vid att jag skulle se hur pass tydlig jag behöver vara i mitt verbala språk, och även då de kroppssignaler som jag nu också behöver förtydliga en del, så testade jag i banan detta. Såg att ett lugnt sägande med högre och lite dovare röstläge gick igenom bra. Det som jag behöver jobba på då att finjustera är att Kalle lätt kan gå ner i energi, vilket jag bara vill till en viss del, när det behövs. Men övning ger färdighet.

Det som gäller för kroppssignaler är något helt annat... där får jag bara i de olika inkallningssidorna vara mer tydlig, annars kan jag göra som jag brukar. Kanske får jag tänka på att vid skick eller byten, då rikta ljudet mer ner mot Kalle istället för rakt framåt!
Helt klart är att viskningarnas tid förbi!

Kalle blev ändå idag godkänd, och fick följa med mig hem igen... ler... När vi kom hem upplyste han genast mig om att inte glömma att servera honom lunch, och sedan var han på topp igen, för lite bus!


Kom igen, matte...så busar vi lite...
...jag tar dig först...
... okej, vi tar en brejk, först... men sen....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar