onsdag 11 mars 2015

Kanonbra hundträning tillsammans med kompisar...

...och Kalle verkar fungera fortfarande.
Det är så härligt att se hur han orkar bättre och bättre för varje gång vi tränar. Visst märker man att han blir lite för mycket på, när "bensinen" börjar ta slut, för då blir det lite pip och så skuttar han bredvid mig.
Under alla våra tävlingsår så brukar han alltid vara så här "skutt och hoppig" efter vi haft vinteruppehåll, så jag vet ju att detta går över.
Vad som är extremt skönt är att han inte verkar trött i huvudet, som han då var efter att han insjuknade första gången i somras. Så jag vågar kanske hoppas på att vi kan fortfarande jobba ihop ett tag till...

Igår, träffades vi några stycken för träning och då blev det en bana som Leif Borgenlöv designade till Hörbytävlingen 2014. Den banan där Kalle valde att springa vid sidan om hindret istället för att hoppa!!!
Efter den tävlingen har jag "utmanat" Kalle massor, och med lyckat resultat. Så jag hoppas att det bara var den gången bara som han "tänkte så"!

Vi körde flera rundor i banan, och jag fick också hjälp med att kolla hur han jobbar nu med bakbenen, eftersom bakdelen varit så svag och främst höger bakben. Till min stora glädje kunde även de se hur han blivit mycket starkare på bara en vecka.

Idag, tillsammans med en annan kompis, körde vi en egen designad bana. Det blev faktiskt en riktigt rolig bana med flera svårigheter.
Även idag, så blev det ett par rundor i banan. Andra gången så lugnade han ner sig också. Snart så....

Tyvärr så vet min hund, eller så har han en känsla av när målet närmar sig... för räkna till 19 kan han väl inte??? Han taggar alltså upp en hel massa och ligger på så mycket, att han både skuttar och är för långt fram. Vilket innebär att när vi passerat målskylten så fortsätter jag med ett antal övningar extra!!!
Helt klart, måste vi köra igång med våra överträningsbanor igen, så fort han har bättre ork i kroppen och muskelmassan blir tillräcklig.

Planen är nu att vi fortsätter att jobba med vår konditionsplan. Allt skrittande, gör faktiskt en väldig massa nytta och jag kan nu se även i traven, hur lätt han börjar röra sig igen. Det börjar bli ett riktigt bra flyt igen och det verkar till och med som om han orkar lyfta sitt högerben också lika högt som det vänstra. Jättenöjd med hur bra han svarar på träningen.

Ett fantastiskt vårväder är det... för våren är väl här nu, hoppas jag...
Detta har också gjort att det ena stora projektet med att fixa en altan vid kastanjen nu snart är färdig mm. Längtar tills vi kan sitta där och njuta under måltiderna.

Det sticker upp en massa krokusar, tulpaner, snödroppar mm. i rabatterna och i gräset. För att inte prata om hur de perenna växterna satt knoppar.
Ekorrarna leker i träden, koltrastarna sjunger, skatorna konkurrera om masken med korpar och kajor. Det kvittrar överallt.
För mig är våren den allra bästa årstiden. Jag älskar att se allt komma till liv igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar