onsdag 22 juni 2016

Härliga tider väntas!

Lykke blir idag 10 veckor och mitt barnbarn fyller 2 veckor!
Ja, för två veckor sedan, närmare bestämt samma dag som vi hämtade hem Lykke föddes mitt första barnbarn!
Jösses, så svårt det var att bara koncentrera sig på att hämta valp och hålla tankarna på det när ens förstfödda tös, har åkt in på förlossningen!
Vips, så fanns det helt plötsligt två bebisar i familjen, den ene lite hårigare och med tänder bara!
Vi besökte den mycket stolta familjen när de på fredagen fick komma hem. Liam var så stolt över att ha blivit storebror så det fick ju också firas!
Liam 6 år och Dante 2 dagar
Lycka till i livet, mitt lilla hjärtegull!
"Valpar" oavsett antal ben, är ju hur goa som helst och jag kommer absolut att vara lika stolt över dem!

Det märktes så tydligt när Lykke blev 9 veckor, hur hon helt plötsligt blev medvetenheten om omgivningen och det som hon skulle göra.
Har tidigare också sett en stor skillnad på mina egna valpar då de blivit ca 9 veckor gamla. De utvecklas en hel del och blir mer kommunikativa. De liksom lyfter blicken och börjar ta in omgivningen på ett annat sätt. Det är precis som om de då först kan börja att ta in info. Både i deras egen kommunikation med sina artfränder men också tillsammans med oss tvåbeningar.

Helt plötsligt kunde det klagas över att behöva åka bil! Eller så valde hon bort att vilja komma ända fram, bara för att hon trodde att hon kunde få välja!!!
-Vaddå dåå, gå i koppel! Följa med, varför? Men inte särskilt envis och uthållig utan några sekunders stopp sedan var hon med igen.
Högljudda protester och attityd vid borstning och att helt plötsligt tycka att det skulle vara okej att rusa ikapp och hugga tag i byxor eller skosulorna!! Så denna veckan har vi väl mer stannat upp, pratat klarspråk om vad som gäller, visat vad som är okej och vad som inte går hem i denna familjen.
Det där med att bli pillad på, eller klappas det vill hon också styra över! Tyvärr, för hennes del, så drar hon även där det kortaste strået!

Vi har fortsatt att jobba på det där med att Stå och nu när hon börjat pejla in världen lite bättre så börjar det arta sig. Dessutom börjar hon förstå, vad hon kan tjäna på att följa min önskan!
Träningen på bordet går också rätt bra, även om jag skulle vilja ha mer tyngd i tassarna och mindre virvelvind, för hennes säkerhets skull!
Stort plus är att hon inte tappade någon hörsel... dvs. hon vet fortfarande vad hon heter och släpper allt, så fort jag ropar!
Att lämnas ensam, både i bilburen, eller när jag vissa tillfällen väljer att gå på toan själv, köket, sovrummet, altanen och hunddelen går också alldeles utmärkt. Någon liten protest kan förekomma, men vi säger bara vänta till henne och dröjer det länge så går hon och lägger sig!
Lykke sover gott hela natten och vaknar omkring sextiden. Men det gör inget, för då har ju solen varit uppe länge och jag vaknar nästan tyvärr samtidigt med solen! Trots fördragna gardiner också!!

Vi har i veckan burtränat en hel del med kanvasburen, eftersom den kan hon behöva vara i stundtals i då det blir lite festligt inne hos Anders far nu under midsommarhelgen. Det kommer att vara en hel del småbarn där också, så det blir ju spännande. Men se sova och ta det lugnt, behöver hon ändå, även om hon säkert tycker att det är överskattat.Något som fröken Lykke också tycker är väldigt överskattat, är det där med att gå på gräset eller gångarna i trädgården. Hur kul är inte det att köra rally, så det ryker och springa egna vägar!!! Att dessutom hugga tag i blommor mm. under sin färd eller helt enkelt anfalla första bästa, det är ju en självklarhet enligt fröken Lykke! Klart att allt är satt där för hennes skull, att få leka med, demolera och äta upp!! Vi kommer att ha en del att reda ut framöver, känner jag!

Något som fröken Lykke också tycker är väldigt överskattat, är det där med att gå på gräset eller gångarna i trädgården. Hur kul är inte det att köra rally, så det ryker och springa egna vägar!!! Att dessutom hugga tag i blommor mm. under sin färd eller helt enkelt anfalla första bästa, det är ju en självklarhet enligt fröken Lykke! Klart att allt är satt där för hennes skull, att få leka med, demolera och äta upp!! Vi kommer att ha en del att reda ut framöver, känner jag!

 
Lykke är annars väldigt framåt och nyfiken. Kan vara lite mer pratig än vad jag önskar höra och den där tuffa-jag-ska-bita-dig-i-byxorna-/ jag vill-jag kan-jag ska själv-attityden, den får hon faktiskt skrota!

Att gräva hålor eller att få äta kottar och pinnar, det är bland det bästa hon vet! Ca 2 sekunder efter hon har kommit ut, så befinner det sig något i munnen på henne!

Saker vi upptäckt i veckan, som gör skillnad på hennes energi;
Solen = NEJ! Då kutar hon in i första bästa skuggplats, pustande och stånkande!
Ösregn = Bryr sig inte alls!

Fin tös! Synd att jag inte fick till någon bild igår då hon faktiskt var nyborstad! Men den renkammade och fluffiga pälsen såg väl fin ut i ca 1 minut!! Tills hon kom ut och direkt grävde ner sig i jorden!
Humpf! Nåja, hon är lycklig, i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar