fredag 19 augusti 2016

Bästa idag!


Jag vet att en gång är ingen gång!!! Men en väldigt god början!


Bestämde igår att vi skulle åka till klubben idag och då ger jag Lykke Postafen, till sin frukost.
När Lykke kommer in i bilen sätter hon sig och tittar på mig. Då väntar jag med att köra tills jag ser att hon lägger sig ner. Detta gör hon efter ett par minuter, när motorn startat.
Cirka 7 minuter senare när vi kommit fram, så öppnade jag bara bakluckan, för jag tänkte att hon skulle få "landa" lite. Inte komma ut genast! Jag kan säga att hon blev upprörd och klagade högljutt! Det måste ju övas det också! Hon tystnade ändå relativt fort! Kanon! Det gick en bra stund innan jag återvände till henne.

Hade en väldigt vag plan om vad vi skulle göra... men samlade mig och bestämde mig för att vi skulle köra lite följsamhetsövningar där hon självmant skulle välja mig och arbete.

Jag vill alltså att Lykke ska;
> falla in vid min vänstersida när jag rörde mig framåt!
Jag hade bestämt att jag skulle klicka och belöna till en början bara att hon kom in till mitt vänstra knä, sedan klicka för att hon kunde gå en bit och så öka vi svårigheten hela tiden.
Till en början stördes hon av en gräsrugge, runt en sten, som dök upp på planen och den där stora busken som står uppe i ytterkanten!!! Dessa blev utskällda och skulle skrämmas bort! Tokfia! Eftersom vi var själva på planen, så ignorerade jag detta och ville hon tjäna någon lön så fick hon allt välja mig istället för sådant onödigt tramsande! Det gjorde hon också efter en liten stund. Jag bytte riktning varje gång hon kutade förbi eller inte var fokuserad på mig. Så det blev riktigt bra efter ett par minuter.
När hon valt att stanna kvar så vinklade jag höger och klickade först bara för att hon hängde på och sedan även att vi kunde göra två vinklar direkt, för att avsluta lite enkelt med att klicka för sväng men inte ge belöning förrän efter ett par steg. Riktigt duktig!

> Klickade även för att hon i min baklängesmarsch, behöll position och kunde sitta rakt vid halterna.
Även detta blev jag rätt nöjd med och då var hon också kvar i fokus på vad vi sysslade med! Duktig tös!
Vi repeterade också lite vändningar på stället, som vi gjorde hemma i hallen igår. Dessutom kändes det lämpligt att testa detta när vi nu precis kört raka sättande. Jag gör ännu så länge bara vändning, till höger, så vi gjorde tre stycken med klick och belöning! Rakt och fint blev det också idag! Finemang för att hon fixade detta men också att hon orkade hålla fokus i flera minuter med olika övningar utan att få lek emellan.

Sen var det läge att köra lite explosivt och låta henne få ur sig lite energi efter det. Då hon älskar att jaga ifatt bollen, så tog jag fram och slängde iväg denna på lite olika sätt. Både med studs, långt iväg direkt och så rullade jag iväg den. Avslutade med att ta fram den låååånga kampleksaken (ca 2 meter) i fleece. Den är rätt tjock också, samt full av en massa knutar. Den gillar hon skarpt att jaga ifatt, hålla och dra i när den hoppar, ringlar eller bara viftar omkring! Med ljud, så klart.

Efter den korta träningen, var hon lite tveksam till att hon skulle in i bilen så snart igen! Men jag satte mig i bakluckan, krokade koppeländen om draget, lockade på henne och när hon kom fram myste vi lite med klappar och beröm för att sedan få en liten gottebit också. Så klappade jag lite på fällen, sa att hon kunde åtminstone sätta framtassarna där, så serverades det mera gotter.
Lykke tänkte att, varför stanna där, så hon flög direkt in i buren istället!! Så det blev gotteregn där inne istället!
Samma procedur med att vänta in att hon lagt sig ner innan jag körde!

När jag kom hem och öppnade bakluckan såg jag det bästaste, av det bästa ...
Att Lykke inte hade en massa slem hängande runt munnen!!! YEHAA! Jubel och hurrarop! Massor av fjäsk och godis! Vilken glädje! HURRA!

Alla tummar och tår hålls nu, för att nästa tur blir det bästaste av det bästa igen!
Men jag vet... en gång är ingen gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar