torsdag 11 maj 2017

Två glada saker har hänt!

Det första är, att Lykke kan åka  hyfsat i bilen! Det kan fungera lite så smått på bilåkandet efter mycket övande på alla sätt!
Eventuell fungerande ekvation = Krockksäker sele + I framsätet + Böcklingspastej.
I alla fall hoppas jag att detta är hållbart och dessutom under förbättring!

Det andra är, att Lykke kom i sitt första löp den 10 April. Hon kan ju så klart ha startat något innan vi såg det! Men jag är så glad för att just den biten fungerade!

Lykke har också fyllt 1 år den 13 April. Det firades med att Dante, vårt lilla barnbarn var hemma och busade med henne! De båda har så himla roligt ihop. Lykke gillar att Dante nu äter en del själv, för se då har hon fattat att det blir extra fika... under stolen hans! Dante tycker det är klart toppen när Lykke kommer tillbaka med sakerna han slänger iväg och allra roligast tycker han det är med Lykkes bollar och leksaker! Lykke vill gärna låna hans också och några klossar har strukit med.

Lite korta pass av lydnads/rallylydnadsträning blir det varje dag. Men det har bara varit hemma.

Lykke har lättare för att följa när jag ger olika handsignaler, men har tyvärr, absolut ingen ordförståelse. Det är jobbigt! Ordförståelse, är ju en viktig del. Tråkigt, för ordsäkerhet är något jag sätter högt. Jag ville ju köra lydnad och då behöver man en ordsäker hund. Dessutom när hon är så störningskänslig, hade det varit ett bra hjälpmedel att ha ordfokus på henne.

Det är väldigt svårt att bryta hennes fokus när hon just bestämmer sig för en annan agenda, t ex. när hon sticker iväg för att jaga bilen som kör förbi, eller en annan människa, eller en hund som kommer. Enda sättet som hitintills haft verkan, är att fysiskt påverka henne, men då vill det till att hon inte är okopplad. Det är väldigt frustrerande och blir väldigt farligt för henne att dra iväg efter eller fram till bilar och andra hundar på detta sätt. Detta har vi nu jobbat med ända sedan hon flyttade in på olika sätt med bland annat att skvallerträna henne. Men eftersom hon inte har lätt att behålla information så försvinner det snabbt. Tänker att hon har ett teflonminne. Inget fastnar!

Positivt med Lykke är:
  • Hon en fantastisk familjehund.
  • Hon älskar barnbarnet
  • Hon börjar bli mer mysig då hon numera tycker det är mer och mer okej att bli klappad och kelad med. Framför allt, nu efter löpet! Så jag hoppas att detta fortsätter att öka.
  • Hon är jätteduktig nu, på att bli kammad och visiterad. Klor och öron mm. är lätta att sköta om.
  • Alla kan ta saker, tuggben ur hennes mun, även matskålen kan röras utan att hon protesterar. Även, om ingen ska ta maten ifrån henne. Men bra att veta att hon inte vaktar något.
  • Hon älskar att leka med alla!
  • Kommer och erbjuder saker till alla, för lek. Visserligen är hon självisk då, för hon vill ju ha kul! Blir en win/win situation för henne då!
  • Hon är inte ett dugg främmande för någon människa, eller på något sätt drar sig undan. Hon är nöjd med alla människor!
  • Hon går fint i koppel
  • Trevlig att ha med sig på de event, som vi bevistat. Lugn!
  • Stormskäller inte extremt mycket när vi är iväg, eller hemma! Däremot far hon upp och är stöddig då hon har inbillat sig något eller reagerar på sin skuggbild i något! Trots att vi kör mycket spegelträning?!?! Lite nervöst, beteende!
  • Hon älskar när vi ska åka bort och hon ska stanna hemma!!! Bra!! Då rusar hon in i köket och bara väntar på det goda hon ska få! Så det är ju toppen att hon inte ser negativt på att vi lämnar henne!
  • Hon klarar en hel del utav de uppgifter jag ger henne om jag bara visuellt guidar henne, för det är bara det hon oftast går efter. Ordförståelse, har hon inte mycket av. För hon kan inte särskilja orden. Fortfarande är hon inte säker på kommandot för sitt, stå eller ligg! Då använder jag mig inte av dessa ord heller längre, utan har större skillnader för de ord jag använder. Har även provat att ha olika tonläge, men det är inget som hon tar in.
Så många viktiga bitar är egentligen bra! Det är väl bara min förväntan och önskan som fått sig en törn! Jag behöver ladda om till denna verkligheten, helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar